طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری مورد تایید و حرفه ای دستور العمل سال ۱۴۰۲-۴۰۳

Rate this post

طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری : در این بخش سعی داریم به شکل مورد تایید و حرفه ای و مورد تایید و جذاب به مبحث طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری بپردازیم . هر آنچه در رابطه با طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری ارائه می کنیم  تکمیل شده و فوق العاده و بی عیب و نقص و بر اساس بخشنامه  های ارسالی از آموزش و پرورش می باشند.

طراحی واحد یادگیری

طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری چیست ؟ دستور العمل سال ۱۴۰۲-۴۰۳

با عنایت به اینکه نظام آموزشی کشور متمرکز می باشد و از طرفی تدوین یک کتاب در یک پایه تحصیلی نمی تواند پاسخگوی نیازها و تفاوت های دانش آموزان در مناطق مختلف کشور باشد، ضروری است که معلم برای آموزش برخی مفاهیم، ارزش ها و مهارت ها باید با اصول و مراحل «طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری» کاملا آشنا باشد.

تعریف طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری: مورد تایید و حرفه ای و مورد تایید و جذاب

چند رویداد یادگیری مرتبط به هم و معنی دار که با ارائه آن دانش آموزی می تواند به شایستگی مهمی دست یابد.

طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری در آموزش ابتدایی بی عیب و نقص

طراحی واحد یادگیری

  • برنامه درسی به عنوان مجموعه ای از دروس یا برنامه ای برای مطالعه .
  • برنامه درسی به عنوان فهرست رئوس مطالب مورد تایید و حرفه ای و مورد تایید و جذاب
  • برنامه درسی به عنوان محتوای یك درس یا مجموعه ای از دروس
  • برنامه درسی به عنوان برنامه زمانی معین برای طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری
  • برنامه درسی به عنوان مجموعه ای از اهداف
  • برنامه درسی به عنوان نتایج یادگیری مورد انتظار مورد تایید و حرفه ای و مورد تایید و جذاب
  • مجموعه ای از صلاحیت های عملی كه دانش اموز كسب می كند  
  • برنامه درسی به عنوان یك طرح ) شامل اهداف ، فرصت های یادگیری و ارزشیابی مورد تایید و حرفه ای و مورد تایید و جذاب
  • برنامه درسی به عنوان تجربیات یادگیری برنامه ریزی شده  

چرایي طراحي واحد یادگیری | مورد تایید و جذاب و دستور العمل سال ۱۴۰۲-۴۰۳

طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری در نظام های غیر متمركز یك نیاز ضروری برای تهیه محتوای آموزشی است به خاطر این كه در این نظام ها موضوعات مشخص اما محتوا توسط معلم یا با همکاری معلم و فراگیر تهیه می شود .

.یعنی برای این كه مشخص شود چه محتوایی تهیه وچگونه تهیه ،اجرا وارزشیابی شود باید فرد طراح اطلاعات كافی از طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری داشته باشد والا در عمل به مشکل برخورد خواهد كرد . در نظام های متمركز هم در موارد زیر نیاز به طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری است كه باید معلم مربوطه دانش كافی در این زمینه داشته تا بتواند اقدام به تهیه واحد یادگیری نماید:

آموزش برخی مفاهیم طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری به تشخیص معلم یا به توصیه كتب درسی

  1. در برخی دروس مثل پژوهش وتفکر ، كار وفناوری ، هنر ، تربیت بدنی و.. كه یا فاقد كتاب درسی اند ویا پیشنهاداتی در كتاب درسی جهت انجام پژوهش یا كارعملی صورت گرفته نیاز است كه معلم از شیوه طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری اطلاعاتی داشته باشد
  2. در فعالیت های فوق برنامه مثل آموزش های بهداشتی ، مذهبی ، زیست محیطی ، رشدجمعیت و…
  3. در تهیه كتب كمك آموزشی
  4. در طراحی كارهای آزمایشگاهی وعملی
  5. جهت اظهار نظر و اصلاح كتاب های درسی

سوالات پیرامون طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری تکمیل شده و فوق العاده و بی عیب و نقص

  1. تعریف برنامه ریزی
  2. تعریف برنامه ریزی درسی
  3. تفاوت تعریف برنامه درسی از دیدگاه سنتی با دیدگاه جدید
  4. به نظر شما تعریف سنتی از دیدگاه برنامه درسی مناسب است یا تعریف جدیدچرا؟
  5. واحد یادگیری یعنی چه؟
  6. هر واحد یادگیری شامل چه قسمت هایی است؟
  7. ضرورت طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری درنظام آموزشی ما كه متمركز است ، چیست؟
  8. دیدگاه رفتار گرایی نسبت به فرآیند یاددهی – یادگیری چگونه است؟
  9. دیدگاه شناختی نسبت به فرآیند یاددهی – یادگیری چگونه است؟

اهمیت طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری مورد تایید و جذاب و دستور العمل سال ۱۴۰۲-۴۰۳

اهمیت طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری عبارت است از پیشبرد زنجیره وار درس ها برای بسط یک موضوع یا مضمون که در آن محتوا، مفاهیم، مهارت ها و ارزش ها با بیانی روشن و دقیق بسط داده می شود.

یک طرح واحد یادگیری، منطقه­ ی وسیعتر از محتوا و روش ها را پوشش می دهد؛ یک واحد یادگیری می تواند شامل بسیاری از درس ها باشد. در مقابل، طرح درس اساسا بر اهداف یک درس خاص و نحوه تدریس برای رسیدن به این اهداف برنامه ریزی شده است. طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری شامل اهدافی است که در قالب دروس به جزئیات تبدیل شده است و رابطه بین طرح درس با برنامه درسی می باشد. از سوی دیگر، هر طرح درس برای کلاس خاص، توسط معلم خاص و بر اساس شرایط خاص نوشته می شود در حالی که طرح یادگیری قابلیت استفاده توسط گروهی از معلمان برای طیفی از کلاس ها و شرایط قابل استفاده است. علاوه بر این، طرح واحد یادگیری می تواند به عنوان ابزار قدرتمندی برای پایش و نظارت بر عملکرد معلمان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری: مورد تایید و حرفه ای و مورد تایید و جذاب

طرح درس معمولا توسط معلم تهیه می شود تا مطمئن شود که یک درس به اهدافش برسد و یادگیری به طور موثر صورت گیرد و شامل اهداف درس، مشکلات پیش بینی شده از دانش آموزان، تخصیص زمان برای هر کار درون درس، انواع فعالیت و تعاملاتی است که در طول فعالیت هایی مانند دانش آموز با معلم، دانش آموز با دانش آموز و دانش آموز با محیط و ابزارهای مورد استفاده برای درس می باشد. به غیر از این، یک طرح درس نیز ممکن است شامل مجموعه ای از اهداف شخصی باشد که بر توسعه شخصی و حرفه ای همان معلم تمرکز دارد.

طراحی واحد یادگیری

هدف طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری: مورد تایید و حرفه ای و مورد تایید و جذاب

هدف آن است که یادگیرنده بتواند از آنچه یاد می گیرد معنای تازه ای بسازد و با استقلال و اثربخشی بتواند آن را در موقعیت های واقعی به کار گیرد.

علت طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری: بی عیب و نقص و دستور العمل سال ۱۴۰۲-۴۰۳

نیاز دانش آموزان، نیاز جامعه، اهمیت موضوعات خاص، کافی نبودن مطالب کتاب و …

چیستی طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری: مورد تایید و حرفه ای و بی عیب و نقص

مفاهیم، ارزش ها و مهارت های است که به نیاز های دانش آموزان پاسخ می دهد.

ساختار و بخش های طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری: تکمیل شده و فوق العاده و بی عیب و نقص

  • بخش مقدماتی
  • بخش اصلی
  • بخش پایانی

طرح واحد یادگیری شامل درس خاص یا دروس متعددی است و برای یک دوره طولانی آموزش تدارک دیده می شود، مثلا یک بخش از یک ترم تحصیلی. برنامه ریزی یک واحد یادگیری نیز نسبت به برنامه ریزی یک درس نسبتا طولانی تر و مفصل­تر است.

طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری معمولا توسط سرگروه های آموزشی یا گروهی از معلمان و یا در نهایت توسط یک معلم انجام می شود و شامل گفتگو با سایر معلمان و حصول توافق جمعی و کسب تجارب دیگران می شود.

یک طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری: بی عیب و نقص و دستور العمل سال ۱۴۰۲-۴۰۳ نیز برای نشان دادن اهداف اصلی یک واحد یادگیری و اینکه چگونه درس ها، ارزیابی ها و جلسات عملی برای دستیابی به اهداف واحد ارتباط برقرار می کنند، مهم است. از این رو، برنامه های واحد اغلب برای بحث در مورد بررسی های برنامه درسی استفاده می شود و همچنین به توضیح نگرشها، مهارتها و دانشهایی که انتظار می رود دانش آموزان دست یابند می پردازد.

طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری معمولا شامل اهداف ترسیم شده و بصری واحد یادگیری (با استفاده از نقشه های ذهنی و مفهومی)، جزئیات محتوا، زمان اختصاص داده شده برای تکمیل هر مرحله، چگونگی طراحی درس توسط مولفان یا معلمان برای تحقق این اهداف به طور جمعی، پیش آزمون های لازم و پس آزمون های مناسب بر اساس اهداف واحد یادگیری و اتصالات متقابل برنامه درسی با طرح های درسی می باشد.

مراحل طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری: تکمیل شده و فوق العاده و بی عیب و نقص

  • مرحله اول: بررسی و تشخیص نیازها نیاز سنجی مورد تایید و حرفه ای و مورد تایید و جذاب
  • مرحله دوم: انتخاب ایده کلیدی تکمیل شده و فوق العاده و بی عیب و نقص
  •  مرحله سوم: تعیین اهداف و شایستگی های مورد انتظار دستور العمل سال ۱۴۰۲-۴۰۳ و مورد تایید و حرفه ای
  • مرحله چهارم: انتخاب محتوای مناسب آموزشی (مفاهیم ومهارت اساسی) مورد تایید و حرفه ای و مورد تایید و جذاب
  • مرحله پنجم: سازماندهی فعالیت های یادگیری و ایجاد فرصت های  یادگیری با به کار گیری راهبردها و رسانه مناسب آموزشی تکمیل شده و فوق العاده و بی عیب و نقص
  • مرحله ششم: تعیین ملاک های سنجش و سطوح عملکرد دانش آموزان دستور العمل سال ۱۴۰۲-۴۰۳ و مورد تایید و حرفه ای
  •  مرحله هفتم: تعیین تکلیف جبرانی، مکمل و فوق برنامه مورد تایید و حرفه ای و مورد تایید و جذاب
  • مرحله هشتم: ارزشیابی و اصلاح طراحی آموزشی و طراحی واحد یادگیری تکمیل شده و فوق العاده و بی عیب و نقص

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

*

45 − 40 =